maandag 2 april 2012

Mythen

De Minotaurus

De Minotaurus is al sinds mijn veertien mijn favoriete mythe. Ik studeerde drie jaar lang Latijn en dit was het eerste verhaal dat ik heb moeten vertalen. Ik haatte vertalen, maar dit verhaal heeft daar verandering in gebracht. De motieven in het verhaal heb je op dat moment eigenlijk niet door, maar ik vond het als 14-jarige fascinerend hoe een simpele draad iemands leven redde. Achteraf besef je goed dat het niet dat is waar het verhaal om draait, maar om het egoïsme en het verraad die in een mens naar boven komen als het om eigenbelang gaat. Het leuke aan mythen vind ik dat ze vaak geen happy ending hebben. Hier kan je wel een happy ending terugvinden, maar niet bij de persoon die dit het meeste verdient. Je merkt duidelijk dat de wet van de sterksten geldt en dat dit je tot overleven en roem brengt.

Andere Griekse mythen die ik gelezen heb:
- Jason en het Gulden Vlies
- Oedipus

Robin Hood

Stelen van de rijken om het aan de armen te geven? Ook in de Middeleeuwen liepen er al geniale mensen rond. Robin Hood is een favoriet van alle tijden en blijft goed op welke leeftijd dan ook. Robin Hood is een avontuurlijk verhaal met een sterke politieke en filosofische achtergrond. Dit is één van de redenen waarom het verhaal je aanspreekt als kind en als volwassenen. Het is altijd leuk om telkens meer te ontdekken in verhalen dan de vorige keer dat je het gelezen hebt. Het is ook een verhaal zonder einde. Je kan verder fantaseren over hoe het verder gaat met Robin. Het verhaal eindigt niet, net zoals criminaliteit en solidariteit geen einde kent. Het verhaal is meeslepend en of je nu man of vrouw bent, je vindt er altijd herkenning in. Het is niet omdat het verhaal zich in de Middeleeuwen afspeelt, dat het geen alledaags verhaal zou kunnen zijn. De problematiek waarmee de armen te kampen krijgen in Robin Hood is een problematiek die ook nu nog leeft.





www.histoportal.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten