zaterdag 7 april 2012

Pimp my stage!

Heb je soms weinig inspiratie voor je lesvoorbereidingen? Dan is volgend bericht de moeite waard om te lezen!



Neejandertaal is een website waarop didactisch materiaal te vinden is rond taalbeschouwing. Je vindt er leuke lesideeën en ook enkele inzichten in taalbeschouwing. Hiernaast biedt Neejandertaal ook een webpagina waarop je hun visie op het onderwijs kan lezen. Je kan ook mee in discussie gaan door hierop te reageren.  De website biedt zelfs de mogelijkheid om een journalist, copywriter of moderator in te huren die je lessen interessanter komt maken. Ik gebruik het aanbod van didactisch materiaal het meeste. De website post echter niet zomaar didactisch materiaal. Ze hebben ook een eigen visie neergeschreven zodat je duidelijk weet waarom men net dat materiaal geselecteerd heeft. In tegenstelling tot klascement, weet je dus dat je materiaal in handen krijgt waarover is nagedacht. Neejandertaal legt de focus vooral op inductief leren, iets wat we nog te vaak missen in het onderwijs. De werkbladen die ze op hun webpagina zetten zijn boeiend en dagen leerlingen uit om zelf de theorie te achterhalen en zelf te leren leren. De activiteiten zijn heel gevarieerd en zijn niet enkel gericht op het achterhalen van theorie. Een les of een onderwerp wordt vaak ook gekoppeld aan een spreek-, lees- schrijf- of luistervaardigheid. Als leerkracht is het ook nog eens zeer handig om de didactische tips te downloaden. Je krijgt een handleiding die je als leerkracht kan hanteren om de werkbladen op een boeiende en motiverende manier te gebruiken. Je kan de oplossingen van de werkbladen niet online vinden, maar je kan ze wel via e-mail aanvragen. Dit doen ze zo om te vermijden dat leerlingen de antwoorden op het internet kunnen terugvinden. Het voordeel aan de website is dat niet iedereen zomaar werkbladen kan posten, maar dat je suggesties kan doormailen en dat deze gecontroleerd worden door vakmensen. De website is ook nog van plan om uit te breiden en niveauverschillen aan te bieden en de website iets toegankelijker te maken. Een nadeel is dat de werkbladen voor het secundair onderwijs niet altijd gebruiksklaar zijn en dat je nog een grote aanpassing moet doen om het juiste niveau te bereiken. Langs de andere kant word je zo wel uitgedaagd om zelf inventief om te springen met het materiaal en het niet gewoon kant-en-klaar van het internet te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten