Verwerkingsopdrachten

De Golf - Morton Rhue

de_golf.jpgSamenvatting:

Burt Ross is een leraar geschiedenis die les moet geven over de Tweede Wereldoorlog. Hij doet dit aan de hand van een experiment, waarbij hij met zijn klas de situatie gaat imiteren. Iedere leerling krijgt een rol en moet die zo goed mogelijk uitvoeren. Het experiment lijkt leerrijk en de leerlingen vinden het leuk, maar het loopt al snel uit de hand. De leerlingen gaan de macht misbruiken en leerlingen worden gepest en zelfs bedreigd. Er wordt een einde gemaakt aan het project door te simuleren dat Hitler hun leider was en dat zorgt voor een grote verbazing.



Opdracht D.5: Brief aan een personage

Meneer Ross

Ik schrijf u naar aanleiding van ons project tijdens de lessen geschiedenis. Ik weet dat u ons op een interactieve en experimentele manier iets wil bijleren, maar ik voel mij niet zo goed tijdens dit project. Ik heb de indruk dat alles uit de hand loopt en dat er enkele mensen heel ongelukkig zijn ondertussen. Ik merk bijvoorbeeld dat mensen die niet meer willen meedoen echt gepest worden en dat ze zelfs bedreigd worden. Ik denk dat het niet echt de bedoeling was van uw project om mensen zo ver te drijven dat ze in staat zijn om klasgenoten te behandelen als echte Nazisten. Ik vind het geweldig dat uw lessen altijd levend en boeiend zijn en ik leer elke les iets bij. Ook tijdens dit project heb ik veel bijgeleerd, maar nu is het tijd om het project stop te zetten. Ik denk dat we bereikt hebben wat u wilde bereiken, maar als we doorgaan loopt het zwaar uit de hand. Ik herken David niet meer en hij is niet het vriendje dat hij altijd was. Ik mis deze persoon erg hard en ik zie dit met nog veel andere klasgenoten gebeuren. Misschien moeten we morgen in de klas aankondigen dat we eindigen met de imitaties en er dan een gesprek over houden. Ik hoop echt dat u me begrijpt en me dit niet kwalijk neemt. Ik twijfel niet aan uw capaciteiten als leerkracht en daarom weet ik dat u morgen de juiste beslissing zal nemen.

Mvg

Laurie

Evaluatie:

Deze opdracht is perfect om te doen bij dit boek. Het boek zit vol emoties en in een brief kan je deze perfect uiten. Een brief past ook in dit scenario aangezien Laurie en Ross in het boek ook samen naar een oplossing zoeken. Didactisch gezien is deze opdracht zeer nuttig en leerrijk. Leerlingen moeten zich op deze manier inleven in het verhaal en de gevoelens van de personages. Dit is een belangrijke competentie die leerlingen moeten verwerven en dit staat ook in de leerplannen. Het laat hen niet alleen toe empathisch te zijn , maar neigt ook naar bredere verdieping in het boek. Het is niet genoeg om de inhoud te kennen, maar de gevoelens van de personages zijn prioritair. Het was al een tijdje geleden dat ik het boek gelezen had toen ik deze opdracht maakte en het was een opdracht die me hielp om terug te denken aan hoe ik me zelf bij het boek voelde. Het herinnerde mij aan het feit dat dit boek meeslepend en realistisch was en dat ik me perfect kon inleven in de gevoelswereld van de personages. 

De Hongerspelen -  Suzanne Collins

de_hongerspelen_midprice_voor_300.jpg Samenvatting:

Panem is een land dat ooit het huidige Noord-Amerika omvatte. Het land is opgedeeld in twaalf districten en vroeger was er ook nog een dertiende district. Dit land is vernield tijdens een opstand en om de bevolking van de overige districten daaraan te herinneren, worden er elk de Hongerspelen georganiseerd. Elk district moet jaarlijks een mannelijk en een vrouwelijk tribuut naar de Hongerspelen sturen. Hier gaan ze een strijd aan van leven en dood, waar maar één iemand kan overleven. Katniss Everdeen werpt zich op als vrijwilliger wanneer haar zusje getrokken wordt als tribuut. Katniss komt uit district twaalf en in dit district heeft nog nooit iemand zich vrijwillig gesteld voor de Hongerspelen.

Opdracht B.4: ABC-tekst
- Arena: De tributen vechten in de arena het gevecht van leven en dood uit tijdens de jaarlijkse Hongerspelen.
- Boterbloem: De kat van Primrose Everdeen. Primrose is Katniss's zus en Katniss en Boterbloem zijn geen goede vrienden.
- Capitool: De hoofdstad van Panem. Van hieruit worden de districten bestuurd. De stad is erg futuristisch.
- Districten: Panem is verdeeld in twaalf districten. Elk district heeft zijn eigen specialiteit en voert grondstoffen aan voor het Capitool. Uit elk district worden jaarlijks twee tributen gekozen om deel te nemen aan de Hongerspelen.
- Effie Prul: Effie begeleidt de tributen van district twaalf naar de Hongerspelen en (indien overlevenden) terug.
- Flickerman: Caesar Flickermann is de bekende en populaire presentator van de liveshow die voor, tijdens en na Hongerspelen wordt uitgezonden.
- Gale: Gale is Katniss's beste vriend. Omdat ze allebei hun vader verloren hebben, nemen zij de taak van gezinsverantwoordelijke op zich. Ze gaan elke dag samen jagen en steunen elkaar door dik en dun.
- Hoorn des Overvloeds: Aan deze hoorn beginnen de Hongerspelen. Deze hoorn bevat alle dingen die door de tributen begeerd worden. Je kan je beter niet aan deze hoorn wagen want dit kan ook je dood betekenen.
- Indoctrinatie: Het Capitool indoctrineert de districten wegens een opstand in het verleden. Ze organiseren elk jaar de Hongerspelen waarbij elk district 2 tributen moet leveren. Op deze manier maken ze duidelijk dat de districten een grote fout hebben begaan.
- Jagen: Katniss en Gale gaan elke ochtend samen jagen. Hierdoor heeft Katniss meteen een sterk punt wanneer ze aan de Hongerspelen begint.
- Katniss Everdeen: Zij is het hoofdpersonage en neemt deel aan de Hongerspelen. Zij is de enige vrijwilliger uit district twaalf ooit en slaagt er dan nog in om te winnen ook.
- Liefde: Buiten een spel, draait de Hongerspelen ook om liefde. Een liefde die ook voortdurend gemanipuleerd wordt door het Capitool.
- Macht: Macht is het kenmerk van het Capitool. President Snow is machtsgeil en vindt dit ook belangrijker dan het welzijn van zijn volk.
- Nachtschot: Nachtschot is een zeer belangrijk element in de Hongerspelen. Katniss en Peeta kunnen de Hongerspelen samen overwinnen door de spelmakers erin te luizen met deze dodelijke bessen.
- Opstand: Toen er ook nog een district dertien was, heeft dit district een opstand georganiseerd tegen het Capitool. Deze opstand is het district fataal geweest, omdat het niet opgewassen was tegen het Capitool. Met deze editie van de Hongerspelen dreigt er weer een opstand aan te komen.
- Peeta Mellark: Peeta is de tweede tribuut van district twaalf. Zijn sterkte is dat hij zijn charmes kan uitspelen. Hij verklaart zijn liefde aan Katniss en dit wordt het geheim achter hun gezamenlijke overwinning.
- Quasi onmogelijk: Als je als tribuut aan de Hongerspelen begint, acht je het queasi onmogelijk om de Hongerspelen te winnen.
- Rue: Katniss sluit een bondgenootschap met Rue tijdens de spelen. Ze herkent heel veel van haar zusje in de kleine Rue. Rue sterft en Katniss zorgt voor een eervol afscheid. Dit is de eerste aanzet geweest naar een nieuwe opstand.
- Spotgaai: Rue en Katniss communiceren via spotgaaien. Dit zijn vogels die gezang doorgeven. Katniss krijgt ook een geluksspeld van de dochter van de burgemeester. Dit is een spotgaaienspeld en wordt het symbool van Katniss.
- Tributen: Tributen zijn de deelnemers van de Hongerspelen. Het is de bedoeling dat er maar één tribuut overblijft op het einde van de spelen.
- Uiterste: Tributen worden tot het uiterste gedreven tijdens de spelen. Ze leren kanten kennen in zichzelf die ze nog niet ontdekt hadden.
- Vrijwillig: Katniss  Everdeen is de eerste vrijwillige tribuut die district twaalf ooit gehad heeft. Ze werpt zich vrijwillig op in de plaats van haar zusje.
- Winnaar: De winnaar van de Hongerspelen is de laatst overblijvende tribuut. In de 74ste editie van de  Hongerspelen blijven er twee winnaars over: Katniss Everdeen en Peeta Mellark.
- Zalf: Zalf is het eerste cadeautje dat Katniss van de sponsors krijgt om haar wonde te verzorgen.



Evaluatie:
Ik vond deze opdracht geweldig om te maken. Je kan het verhaal bijna helemaal vertellen door simpelweg de letters van het alfabet te gebruiken. Voor dit boek is dat makkelijk te doen, omdat er veel personages en veel termen in komen die verklaard moeten worden. Het is een handig instrument om in de klas mee aan de slag te gaan. Je maakt eigenlijk op creatieve wijze een soort van verklarende woordenboek waarmee je  het hele verhaal kan verduidelijken. Je kan hier veel in variëren, want je kan dezelfde opdracht doen op verschillende manieren. Je kan elke leerling zelf een alfabet laten maken, maar je kan er ook één klassikaal maken waarbij elke leerling één letter moet aanvullen. Door elke letter te moeten gebruiken, moet je iets dieper nadenken over het verhaal en alle aspecten gebruiken. Het is niet altijd even voor de hand liggend om een woord te vinden, maar dit daagt uit tot dieper graven.


Twee vrouwen - Harry Mullisch


Samenvatting:


twee-vrouwen.jpgHet verhaal gaat over Laura en Sylvia. Laura is getrouwd met een theaterrecensent. Hun huwelijk loopt op de klippen en Alfred hertrouwt met een vrouw die hem wel kinderen kon schenken. Ondertussen wordt Lauren verliefd op een vrouw, Sylvia, met wie ze een relatie begint. Hun relatie is zeer liefdevol en ze ontdekken iets dat ze nog nooit gekend hebben. Het is echter een probleem om aan de buitenwereld te laten zien dat deze twee elkaar graag zien. Homoseksualiteit is taboe en de maatschappij kan hier nog niet mee om. De ex-man van Laura komt op een gegeven moment ook terug in het verhaal en vanaf daar neemt het verhaal een verrassende, maar dramatische wending.

Opdracht A.1: alternatieve titels


1. Achter de schermen

Het hoofdpersonage in het boek is getrouwd geweest met een man die theaterrecensent is. Ze heeft tot haar scheiding jaren in het theater achter de rug. Ze scheidt dan van haar man en ontmoet een vrouw. Het boek speelt zich echter af in een tijd waarin dit nog niet aanvaard is en ze krijgt veel tegenstand. Ik heb gekozen voor 'Achter de schermen' omdat deze twee vrouwen zich achter de schermen houden en hun omgeving mag niet op de hoogte zijn van hun relatie. Ze verschuilen zich constant achter elkaar en zetten zelfs een neprelatie in scène voor hun familie. Het boek zit vol met geheimen en het duurt een tijdje voordat al deze geheimen worden prijsgegeven. Dit maakt dat het boek meeslepend blijft en dat dit een zeer toepasselijke titel zou zijn voor het boek. Het gaat niet enkel om de relatie van de twee vrouwen die achter de schermen wordt gehouden, maar ook over alle andere personages die allemaal wel een geheim te verbergen hebben. De titel past ook binnen het decor van de theaterwereld.

2. Dubbelleven

In het boek heeft zowat elk personage een dubbelleven. Achter elk personage schuilt een ander verhaal dan dat hij/zij in het echte leven laat overkomen. Het typeert een beetje de theaterwereld zoals hij in het echt ook is. Iedereen speelt de acteur van zijn eigen leven en beliegt en bedriegt constant. Deze levens geraken dan ook nog eens zo met elkaar verwikkeld dat de dubbellevens overal een andere dimensie krijgen en dat het problematisch wordt. Elk personage wordt slachtoffer van de eigen leugens en moet ermee leren omgaan. Dit zorgt dan ook voor een dramatisch einde waarbij de personages met een keiharde waarheid geconfronteerd worden.

3. Laura en Sylvia

Laura en Sylvia zijn de twee vrouwen die in het boek een lesbische relatie hebben. Het verhaal draait om de complexiteit van hun relatie en de problematiek die ermee gepaard gaat. Door hun namen te gebruiken in de titel, vind ik dat het boek persoonlijker wordt en dat je meer voeling krijgt met de personages. Je staat dichter bij het boek en het verhaal op deze manier. De namen van de vrouwen gebruiken brengt ook een grotere shock teweeg dan 'twee vrouwen'. In 1975 was homoseksualiteit namelijk niet evident en was dit boek waarschijnlijk zeer choquerend.

4. Over de grens

Laura's moeder brengt haar oude dag door in Nice. Laura gaat haar regelmatig bezoeken en moet dus daarom kilometers rijden en grenzen over om haar te bereiken. Dit is echter niet de enige grens de Laura over moet. Ze gaat een lesbische relatie aan en dit is in de jaren 70 een zeer grote grens die overschreden wordt. Je trouwt met een man en je kan niet van een vrouw houden. Dit zijn dingen waarmee Laura geconfronteerd wordt. Ze is echter vastberaden van haar liefde voor Sylvia en is bereid om deze grens over te steken. In het boek zijn er nog gebeurtenissen die grensoverschrijdend zijn en die je in een normaal mensenleven niet tegenkomt. Het dramatische einde overschrijdt een grens die het menselijke overstijgt.

Evaluatie:


Vier titels bedenken leek me geen moeilijke opdracht , maar al snel bleek het tegenovergestelde. De inspiratie om titels te verzinnen was sterk aanwezig, maar geen enkele titel leek goed genoeg of was goed genoeg te verantwoorden. Ik denk dat ik nu voor vier titels heb gekozen waarbij ik zelf het sterkste gevoel bij heb. Met deze opdracht ga je verder kijken dan het verhaal zelf. Je gaat associaties met dingen zoeken die niet letterlijk verwoord worden en je zoekt vergelijkingen die je aan de oppervlakte niet zou maken. Deze opdracht in een les gebruiken stimuleert de leerlingen om zelf creatief te zijn en ze kunnen hun eigen gevoel uitdrukken in een titel. Ik heb het heel vaak voor dat ik een boek niet wil lezen omwille van de titel, maar dat ik het in één ruk uitlees als ik het begin te lezen. Het is belangrijk bij de keuze van een boek dat de titel goed is. Ieder mens is wel anders en kiest dus niet voor dezelfde titels. Met deze opdracht kunnen leerlingen uiten welke titel ze zelf toepasselijker zouden vinden en waarom.