zaterdag 7 april 2012

Wat de boekenbeurs leuk maakt...

Zoals ieder jaar bezoeken duizenden mensen de boekenbeurs. Ik ben dit jaar eens dieper gaan graven dan enkel het kopen van boeken. Dit is wat de boekenbeurs me te bieden had.

www.boekenbeurs.be


Op de boekenbeurs heeft de stand van uitgeverij Pelckmans mijn aandacht getrokken. De stand was verdeeld over twee delen. Het gangpad liep door het midden van de stand.

Ik werd onmiddellijk naar de ene kant gezogen omdat daar de boeken rond didactiek, Nederlands en onderwijs stonden. De andere kant bevatte vooral exacte wetenschappen en alle dingen waar ik geen interesse in heb.
Toen ik bij de boekenkast van het vak Nederlands stond viel het mij op dat deze uitgeverij veel didactisch materiaal aanbiedt. Ze zijn dus niet enkel bezig met boeken maar ook met andere aspecten van onderwijs. Spelvormen rond spelling, spreekwoorden, werkwoorden, etc.
Ik was voor Engels nog op zoek naar een boek dat men niet verkocht in de campusboekhandel. Ik sprak één van de werknemers aan en de vakkennis van deze mensen was indrukwekkend. De persoon in kwestie wist zelfs met welke boeken KdG werkte zodat ik zeker niets verkeerd kocht.
De uitgeverij geeft vooral schoolboeken uit en zelfs specifiek voor het onderwijs. Ik ben lang blijven stilstaan bij de boeken over didactiek en pedagogie om extra kennis op te doen over de problematiek rond ADHD, dyslexie, etc. Meestal trekken de uitgeverijen met poëzie en romans mij aan maar ik moet toch zeggen dat ik hier lang heb rondgehangen.


Ik heb twee lezingen gevolgd op de boekenbeurs. Eén lezing ging over het behandelen van poëzie met jongeren en de andere was een poëzievoordracht van Stef Goossens. De eerste lezing was ik gaan volgen om mijn stageles over poëzie voor te bereiden. Ik heb hier heel veel van geleerd. Alle moderne poëzievormen kwamen aan bod zoals flarfpoëzie, statusupdates, twaiku's,... . Ik heb veel van deze vormen geïntegreerd in mijn les poëzie. Ik denk dat het vooral interessant is om met deze moderne media jongeren warmer maken voor poëzie door middelen te gebruiken die bij hun leefwereld aanleunen.  De manier waarop het gegeven werd mocht iets levendiger. De persoon vooraan kwam heel onzeker en onvoorbereid over. Ik vond wat inhoud betereft deze sessie heel interessant maar de manier van brengen ontbrak aan activering en enthousiasme.
De tweede lezing was de poëzievoordracht van Stef Goossens. Zijn nieuwste bundel werd voorgesteld en dit werd niet zomaar gedaan door het voorlezen van enkele gedichten. Er was een interviewer bij die Stef een aantal vragen stelde. Aan deze vragen was dan vaak een gedicht gelinkt dat de interviewer heel interessant vond. Dat werd dan voorgelezen. Stef Goossens is een sterke persoonlijkheid en een humoristisch man. De lezing was dus van in het begin interessant, leuk en grappig. Het was drie kwartiertjes genieten van poëzie en luisteren naar de ideeën achter zijn gedichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten